Da zlo koje je počinila jedna generacija ljudi uvijek može ponoviti neka druga generacija ako se zlo veliča, poručio je danas u Potočarima muftija sarajevski dr. Nedžad Grabus.

On je održao hutbu na musalli Memorijalnog centra, u kojoj je, podsjećajući na današnje obilježavanje Dana pobjede nad fašizmom, poručio da je borba protiv zla, zločina, mržnje, vjerske netrpeljivosti i segregacija konstantni izazov i obaveza svake generacije ljudskog roda.

– Prije osamdeset godina okončan je Drugi svjetski rat i svijet je tvrdio da je fašizam poražen. Šehitluci i mezarja u Potočarima i širom Bosne i Hercegovine nas opominju i podsjećaju da počinioci genocida i zločina ne poštuju ni Božije zakone ni konvencije o zabrani ubijanja nevinih osoba – kazao je muftija Grabus.

Njegovu hutbu prenosimo u cijelosti: 

“Poštovana braćo,

danas je 11. dan zul-ka’dea 1446. godine po Hidžri, odnosno 9. maj 2025. godine po Isau, a. s. Džumansko vrijeme je blagoslovljeno, u sebi sadrži veliko dobro i svakog petka nas poveže u zajedničkom svjedočenju vjere i obavljanju namaza.

Deveti maj se u Evropi obilježava kao Dan pobjede nad fašizmom i izgradnje mira kroz međusobnu saradnju. Prije osamdeset godina okončan je Drugi svjetski rat i svijet je tvrdio da je fašizam poražen. Šehitluci i mezarja u Potočarima i širom Bosne i Hercegovine nas opominju i podsjećaju da počinioci genocida i zločina ne poštuju ni Božije zakone ni konvencije o zabrani ubijanja nevinih osoba.

Potočari 1.jpg - Muftija Grabus u Potočarima: Fašizam nije poražen dok se veliča zlo i negira pravda

Borba protiv zla, zločina, mržnje, vjerske netrpeljivosti i segregacija, je konstantni izazov i obaveza svake generacije ljudskog roda. Zlo koje je počinila jedna generacija ljudi uvijek može ponoviti neka druga generacija ako se zlo veliča, zato smo pozvani govoriti o važnosti vrijednosti etičkih načela i istina koje čovjeka čine posebnim bićem na Zemlji, odgajati i obrazovati ljude da poštuju svetost ljudskog života.

Naša sudbina nas je povezala s ovim dijelom Božije zemlje, s Bosnom i Hercegovinom, zato su sva naša nadanja i razmišljanja o životu povezana i s domovinom. Molimo Allaha, dž. š., da se smiluje svim šehidima, a nama podari snagu da dostojanstveno, uspravno i ustrajno živimo svoj dunjalučki život.

U promišljanju o važnim životnim pitanjima tragamo za odgovorima i nastojimo pronaći inspiraciju u uputama koje je Allah, dž. š., objavio u Kur’anu i Muhammed, a. s., objasnio svojim načinom života ili dao verbalna uputstva ashabima. Poslanik, a. s., nas je naučio sljedeće: “Najbolji govor je Božija knjiga, najbolja uputa je Muhammedova, a. s. uputa, izvor zla su izmišljotine, a svaka izmišljena stvar vodi u zabludu”.

U govoru o vjeri i svim relevantnim temama koje su važne za ljudsku vjersku orijentaciju, Allah, dž. š., je birao poslanike koji su bili pouzdani, povjerljivi, govorili su istinito i tačno dostavljali Božiju objavu ljudima. Tumačenje Božije riječi i prakse Muhammeda, a. s., zahtijeva veliku odgovornost. Hvala, Allahu, dž. š., u našoj tradiciji imami i ulema znali su i znaju čuvati opće vrijednosti i posebnosti u praktičnim tumačenjima vjere. Historijske, političke i društvene prilike kod nas nikada nisu bile jednostavne.

Biti mu’min, vjernik, znači imati povjerenje u Allaha, dž. š., vjerovati Njega i vjerovati Njemu. Kur’anski govor o istini, pravdi, pravičnosti, dobročinstvu, ljudskim odnosima, zapravo, govori o ljudskim pravima i hakovima jednih prema drugima. Moto našeg pogleda na život sažet je u ajetu koji učimo svakog petka: Allah naređuje pravednost, dobročinstvo i darivanje bližnjima, a zabranjuje razvrat, nevaljalštine i nasilje, savjetuje vas kako bi se prisjećali (En-Nahl, 90).

Ljudski hakovi i međusobni harmonični odnosi su temelj snažne zajednice. U bilo kojem poslu koji obavljamo, a tiče se šireg kruga ljudi, važno je da imamo na umu najprije odgovornost pred Allahom, dž. š., a onda i dunjalučku odgovornost za preuzete obaveze. Kao uzoran primjer odgovornog obavljanja poslova za opće dobro često se prisjetimo Hazreti Omera, koji je u izvršavanju zajedničkih poslova primijenio kur’ansku poruku koja glasi: Bog vam zapovijeda da ispunjavate amanete koji su vam povjereni i, kad sudite ljudima, da sudite pravedno. Divno li vas, uistinu, Bog savjetuje! Zaista, Bog sve čuje i vidi (En-Nisa, 58).

Pozvani smo graditi ljudske odnose i zajednicu koji su snažno povezani na vrijednostima istine i pravde, jer odnosi na lažnim postavkama, na supremaciji, mržnji, neprijateljstvu, nepotizmu, korupciji i mitovima, proizvode stalne sukobe među ljudima.

Božiji je zakon različitost naroda, zajednica, vjera i vjeroispovijsti na Zemlji. To čitamo u Kur’anu: Da je htio, Bog bi vas jednim ummetom učinio, ali On onom ko(me) hoće dā da zaluta a onoga ko(ga) hoće na Pravi put uputi, i bit ćete, svakako, pitani za ono što ste radili (En-Nahl, 93).

Naši pogledi na život i vrijednosni sistem zasnovani su na prihvatanju različitosti, činjenju dobra, pozivanju na dobro, jasnom i glasnom upozoravanju da zlo ne smije biti hvaljeno i veličano. Neka nam je uvijek na umu da ćemo za svoja djela odgovarati pred Allahom, dž. š. Dunjaluk je mjesto stalne borbe i zato je vjera snaga koja nam pomaže da ne pokleknemo, da se borimo za dobro, usprkos tome što često vidimo da korov zla stalno klija.

Prava radost za vjernike je potpuno očišćenje i pročišćenje od svih slabosti i grijeha koje će ljudskim dušama podariti Gospodar svjetova. Allah, dž .š., više puta ponavlja u Kur’anu da On svoja obećanja uvijek ispunjava. Muhammed, a. s., je, u opisu svijesti ljudi koji su oslobođeni predrasuda prema drugima i onih koji oholo ponižavaju druge i drugačije zbog njihovog porijekla ili pogleda na svijet, kazao:

‘O ljudi, doista vas je Allah oslobodio i otklonio od vas džahilijetsku (ignorantsku) oholost i hvalisanje precima iz tog perioda. Čovjek može biti čestit vjernik ili bijedni griješnik. Svi ste potomci Ademovi, a Adem je stvoren od zemlje. Neka se ljudi prestanu hvalisati svojim precima (misli se na one pretke koji su bili bijedni griješnici ili zločinci) jer takvi su samo džehenemsko gorivo, a kod Allaha manje vrijede od skarabeja (kukca) koji svojim nosom kotrlja nečistoću.’

Svijet je i danas pun različitih primjera arogancije utemeljene na nacionalističkom, ideološkom, rasnom ili ‘nekom drugom jednako bijednom pokušaju’ uspostavljanja superiornosti u odnosu na druge ljude ili nastojanju da se zlodjela i zločini predstavljaju kao čin hrabrosti ili ponosa.

Mi se ugledamo na Muhammedov, a. s., poslanički i ljudski primjer povratka u Mekku, u miru, s hiljadama svojih sljedbenika. Muhammed, a. s., je donosilac mira svim svjetovima, svim narodima različitih jezika i boja kože i poštivanja ljudi i ljudskih života. Muhammed, a. s., nas je naučio da je samo Božija pravda apsolutna (el-mutlak), ljudska pravda je uvijek manjkava. Dostojanstveno podnošenje iskušenja i borba za istinu i pravdu našeg naroda u Bosni i Hercegovini, putem institucija sistema, svjedoče vjerničku ozbiljnost i nacionalnu svijest, kulturnu i civilizacijsku zrelost u nastojanju da istina i pravda postanu vrijednosti bosanskohercegovačkog društva.

Poštovana braćo,

u islamskom pogledu na svijet, čovjek je dužan izvršavati i vršiti svoju dunjalučku misiju i zadaću jer nam Allah, dž. š., kaže: I time što ti je Bog dao bori se za onaj svijet, ali ne zaboravi svoje sljedovanje na ovom svijetu, i čini dobročinstvo onako kako ga je Bog učinio tebi, i nemoj činiti nered po zemlji, zaista Allah ne voli one koji nered čine (Kasas, 71).

U suri Vjerovjesnici Allah, dž. š., nas obavještava: Nakon Tevrata, i u Zeburu smo zapisali da će Zemlju Moje dobre sluge naslijediti (El-Enbija, 105). U svim se navedenim ajetima ističe mudrost koja nas povezuje sa zemljom i obavezom ustrajnosti i odgovornosti za naš dunjalučki život.

Molimo Allaha, dž. š., da nam podari snagu Muhammedove, a. s., vjere i ljubavi prema rodnoj grudi i poštovanju ljudi kao Allahovih stvorenja. Gospodaru naš, podari nam mir u našim dušama, mir u našim porodicama, džematima, mir u Bosni i Hercegovini i svijetu. Amin!”

U pratnji muftije Grabusa bili su Kenan-ef. Bajrić, glavni imam MIZ Kiseljak i Mirsad Mujić, sabornik Islamske zajednice u BiH.

Potočari 2.jpg - Muftija Grabus u Potočarima: Fašizam nije poražen dok se veliča zlo i negira pravda

(Preporod.info)