242010334_1036520803785775_8527855295701803922_n.jpg

U okviru višednevne manifestacije “Moj džemat, moja pripadnost” kojim se običježava 120 godina od osnivanja džemata Stari Ilijaš, hutbu u džamiji ovog džemata, 10. septembra 2021. godine, održao je dr. Ahmed-ef. Purdić, rukovodilac Službe za vjerske poslove i obrazovanje Muftijstva sarajevskog. Hutbu dr. Purdića, koji je nekoliko godina obnašao funkciju imama, hatiba i muallima u džematu Stari Ilijaš prenosimo u cjelosti.

 

Sva zahvala pripada samo Uzvišenom Allahu, neka je salavat i selam na Njegova roba i miljenika Muhameda sina Abdullahova, njegovu porodicu, ashabe, tabi'ine i sve one koji ga slijede, a posebno na naše uzorite šehide.

 

Draga i poštovana braćo, 

 

Prije četrnaest godina, tačnije 21. septembra 2007. godine, održao sam svoju prvu hutbu u ovoj džamiji. Danas ja više nisam imam u ovom džematu. Veliki broj tadašnjih džematlija, a pogotov oni iz prvog safa više nisu među živima. Vratili su se, sa svojim djelima, našem Gospodaru. Ali ovaj džemat, hvala Allahu, i danas opstoji, uspješno djeluje i razvija se. Ima svoga agilnog imama i svoje vrijedne džematlije. Džamija je i danas puna, uz uvažavanje ograničenja zbog epidemije korona virusa, kao što je bila i prije. Svi smo sretni da ovih dana ovaj džemat obilježava 120 godina svoga postojanja i djelovanja. Samo ova činjenica da je ovaj džemat stariji i dugovječniji od bilo koga od nas treba da nam bude podstrek da uložimo svoga vremena i imetka u ovo naše zajedničko dobro koje će nas nadživiti. 

 

Zajednički, džematski rad je vjerska obaveza i ljudska potreba. Da je zajednički rad vjerska obaveza može se vidjeti iz više kur'anskih ajeta i Poslanikovih izreka (hadisa). Uzvišeni je rekao:

 

وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

“Međusobno se pomažite (sarađujte) u dobročinstvu i čestitosti, a ne sudjelujte u grijehu i neprijateljstvu; i bojte se Allaha, jer Allah strašno kažnjava. ” (El-Maide, 2.)

 

Muslimani džemate formiraju i u njima se udružuju upravo da bi Allahu ibadet izvršavali i ljudima dorbo činili. Naši džemati trebaju biti institucije i jezgro osmišljenog i organiziranog rada zajednice muslimana, čija je svrha  bolja, brža i kvalitetnija služba islamu i muslimanima.

 

Draga i poštovana braćo, 

 

Pri kraju Kur'ana nalazi se sura koja vrijedi jednu trećinu Kura'na, sura za koju je imam Šafija rekao: „Ko je shvati ona mu je dovoljna.“ A to je sura El-‘Asr. U njoj se kaže: „Tako mi vremena, doista je svaki čovjek na gubitku, osim onih koji vjeruju i dobra djela čine, i koji jedni drugima preporučuju Istinu i strpljenje“.

 

Jedna od poruka ove sure koja jasno isijava iz njenog konteksta, iako se ne spominje ekslipicitno u njenom tekstu, jeste obaveznost zajedničko džematskog djelovanja. U suri se kaže: Svaki insan (čovjek) je na gubitku, osim onih koji:

 

Vidimo da se na početku spominje insan (čovjek) u jednini, i logično bi bilo da se i dalje govori u jednini pa da se kaže osim onog koji vjeruje i dobra djela čini. Međutim,  kada se navode osobine spašenog one se navode u množini: pa se kaže: osim onih koji vjeruje i dora djela čine…, što znači da se čovjek kao jedinka ne može spasiti, bez zajednice i džemata. Tj. vjernik se mora organizovati i zajednički djelovati,  a ne pojedinačno. Mi znamo da postoje ibadeti koje musliman ne može raditi sam, kao što je džuma namaz, a i oni koji se mogu raditi pojednačno, bolji su i vrjedniji ako se čine zajednički sa drugim muslimanima, kao što su dnevni namazi bolji u džematu za 25 odnosno 27 puta. 

 

Da je timski (džematski) rad jedan od imperativa islama vidi se i iz 103. ajeta sure Alu Imran u kojem se kaže:  

 

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

„I svi se čvrsto Allahovog užeta držite i nemojte se razjedinjavati…“ .

 

U ovom ajetu Allah opisuje kako bi muslimani trebali da djeluju pa vjeru islam i njene principe poredi sa užetom spasa, pa kao što se utopljenik čvrsto drži za uže spasa tako bi i muslimani trebali da se drže Allahove vejre, ali se naglašava da to trebaju činiti zajednički i nikako pojedinačno i razjedinjeno. 

 

Allahov Poslanik, a.s., je rekao: „Allahova ruka (pomoć) je sa džematom (zajednicom/timom), a onaj ko se odvoji (od zajednice) odvojio se u vatru.“ (Sunen Et-Tirmizi)

 

Allahov Poslanik je naredio da trojica muslimana kada putuju, a to obično traje par dana, trebaju sebi izabrati vođu puta, pa možemo onda zamisliti kolika je tek obaveza da muslimani sebi izaberu predstavnika i da zajednički i timski djeluju kada nisu na putu, kada su u svojim naseljima u kojima svakodnevno imaju potrebu da ureduju svoje životne potrebe.

 

Draga braćo, 

 

zajedničko i institucionalno djelovanje je snažnije, djelotvornije i dugotrajnije. To su njegove odlike oduvijek bile, a one su u našem vremenu još izražajnije. Danas gotovo sve veće uspjehe u raznim granama i disciplinama postižu timovi, a ne pojedinci. Primjer toga su i naučna otkrića. Nekad su to bili pojedinci, a danas instituti, naučno-istraživački centri i sl. Jednom riječju timovi zajedničkim, džematskim radom.  Sjetimo se najsvježijeg primjera i vakcina protiv virusa covid-19.  

 

Velike korporacije se udružuju i firmiraju još veće i jače. Danas da bi opstao moraš se udruživati i zajednički djelovati. Uzvišeni kaže:

 

وَالَّذينَ كَفَرُواْ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ

„Nevjernici jedni drugima pomažu. Ne postupite li tako, nastaće smutnja na Zemlji i nered veliki.“ (Sura Enfal, 73.) 

 

 

U duhu ranije spomenutih dokaza djeluje i Islamaska zajednica koja okuplja sve naše džemate unutar Bosne i Hercegovine ali i dijaspore. I ovaj džemat je jedan u nizu džemata IZ-a. On je jedan bobak u tespihu.  

 

Ovom prilikom želim istaći da se ovaj džemat kontinuirano razvija i napreduje. Ovakav njegov razvoj je u duhu Allahovog zakona (Sunnetullah) u kosmosu da se sve mijenja ii kreće. Ništa nije nepromjenjivo i u stanju mirovanja. Prema tome, ili rasteš, razvijaš se i napreduješ ili stagniraš, propadaš i nestaješ. Ovaj džemat, hvala Bogu, ide naprijed. Posebno želim naglasiti da je ovaj džemat u svom dosadašnjem radu pokazo visok stepen bratske svijesti pa ne pravi razliku između ljudi koji su članovi ovog džemata od svog rođenja i onih koji su životni putevi doveli u ovaj džemat. To je jedna prava slika bratstva u vjeri. “Vjernik vjerniku je kao zidovi zgrade, jedan drugog podupiru.” (Buharija i Muslim) A to je i jedna od tajni njegova uspjeha.

 

Draga i poštovana braćo, 

 

Zajedničko, džemastko djelovanje je plodonosnije ali je njega i teže postići. Pri zajedničkom djelovanju interes zajednice treba staviti ispred ličnog interesa, a to zahtejva da se često prihvati tuđe mišljenje, suzdrži od svojih želja i prohtjeva, a to mogu samo veliki ljudi. Ovom prilikom želim spomenuti jedna od osnovnih principa na kojem treba da se grade i počivaju odnosi u džematu. Princip koji će jačati međusobno povjerenje članova džemata, ali i povjerenje između onih koji ga predvode i onih koji su ih birali. To je kur'anski princip šure tj. savjetovanja.

 

Da se oni koji predvode pri donošenju odluka savjetuju sa džematlijama, a prije svega sa stručnjacima iz nadležnih oblasti. Uzvišeni Allah je naredio Allahovom Poslaniku da se savjetuje sa svojim ashabima pri donošenju odluka iz domena dunjalučkih poslova. Ovaj princip je naređen Allahovom Poslaniku koji je bio bezgriješan i koji je direktno primao Objavu od Allaha i koja je uvijek mogla korigovati njegove pogrešne postupke. Ali i pored tih činjenica Poslaniku je naređeno da se savjetuje sa svojim ashabima kako bi, i u  tome, bio uzor onima koji dolaze poslije njega. 

 

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

“Samo Allahovom milošću ti si blag prema njima; a da si osoran i grub, razbjegli bi se iz tvoje blizine. Zato im praštaj i moli da im bude oprošteno i dogovaraj se s njima. A kada se odlučiš, onda se pouzdaj u Allaha, jer Allah zaista voli one koji se uzdaju u Njega.” (Sura Ali Imran, 159.)

 

Koliko je značajna primjena ovog principa vidi se i iz činjenice da Allah ovoj princip spominje zajedno sa namazom i zekatom, a svi znamo na kojem su položaju ta dva propisa u islamu. Naime, u Kur’anu se namaz i zekat često zajedno spominju i samo na jdnom mjestu se razdvojeni, a razdvojeni su spominjanjem principa šure (dogovaranja). 

 

 

وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

“…za one koji se Gospodaru svome odazivaju, i koji molitvu obavljaju, i koji se o poslovima svojim dogovaraju, a dio od onoga čime smo ih opskrbili udjeljuju (zekat)” (Sura Šura, 38.) 

 

 

Molimo Allaha da budimo od onih koji će se međusobno pomagati, udruživati se i zajednički djelovati. Koji će interese džamata stavljati ispred ličnih interesa i tako jačati džemat, zajednicu ali i sebe. 

 

Molimo Uzvišenog Allaha da budemo od onih koji će zajedničkim vjerovanjem i djelovanjem postići sreću i zadovoljstvo na oba svijeta.