Piše: Mustafa Spahić
Knjiga “Teološke teme savremenih turskih autora” koju su priredili prof. dr. Nedžad Grabus, sarajevski muftija i redovni profesor na FIN-u, i dr. Samed Omerdić, zbirka je od sedamnaest tekstova, koje je napisalo šesnaest autora jer je Šaban Ali Duzgun pisac dva teksta. Sve tekstove sa turskog jezika izvanredno i stručno znalački preveo je dr. Samed Omerdić. Trojica su recenzenata: prof. dr. Adnan Si- lajdžić, akademik prof. dr. Enes Ka- rić i prof. dr. Almir Pramenković. Lekturu i korekturu je izvršila Ami- la Kahrović Posavljak. Izdavači su El-Kalem i FIN. Za izdavače se potpisuju direktor El-Kalema Mesud Smajić i dekan FIN-a, prof. dr. Mustafa Hasani. Dizajn naslovne strane na lijep i kvalifikovan način uradio je Tarik Jesenković. Knjigu je štampao El-Kalem, Sarajevo, 2024. godine.
Pionirski rad
Knjiga pred nama ima akaidske, ilmul-kelam, teološke teme iz oblasti islamske dogmatike ili osnovnih principa i načela islamskog vjerovanja, prevedena sa turskog jezika i sa tekstovima od turskih autora, za ovu sredinu i ovdašnju intelektualnu javnost i stvarnost unazad osamdeset godina je prava rijetkost ili je novum, bar kada je u pitanju Bosna i Hercegovina, mada je Bosna skoro pola milenija bila u sastavu Osmanske carevine. Doduše, na planu hadiskih disciplina učinjen je veliki napor i zahvaljujući goraždanskom muftiji Remziji Pitiću, prevedeno je enciklopedijsko-hadisko djelo na nekoliko hiljada stranica.
Što se tiče akaidskih ili ilmu-kelamskih tema, knjiga pred nama po svemu je novum, original, pravi izazov i pionirski rad i reuspostavljanje religijsko-teorijskih veza na obrazovnom i saznajnom polju sa onim dijelom povijesnog svijeta i života čijim smo sebebom i vezom prihvatili Islam. Struktura i sadržaj knjige obima 358 stranica između dvije korice kao rijeka između dvije obale sastoji se iz “Uvoda” prof. dr. Nedžada Grabusa, “Klasično tumačenje akaida u savremenom kontekstu” dr. Sameda Omerdića.

Svi tekstovi turskih autora podijeljeni su na dvije velike teme: Formiranje i Kritika/Analiza. Prvi tekst u ovom poglavlju je “Teorija nastanka religije u kontekstu savremene arheologije i antropologije” od Turula Kurta. Mada je jedan muslimanski mislilac smatrao da turski narodi ne dospijevaju do spekulativnog mišljenja i apstraktno-kritičkog diskursa, demantira ga Turul Kurt i većina autora u knjizi pred nama.
Sa stajališta ontičke i antropološke perspektive ključno je pitanje šta je i koji je prvi izvor iz kojeg je nastala i iz kojeg se razvila prvobitna ljudska svijest.
Prema svim nebeskim objavljenim religijama i prema mnogim mudracima i učenjacima, osnovni i prvobitni oblik ljudske svijesti je Božija Objava – Revelacija. Iz Objave se razvijaju svi oblici prave i iskonske čovjekove naravi, primjereni oblici ljudske svijesti: vjera, religija, moral i etika, sve neupitne vrijednosti, principi, načela, obredi, odgoj, kultura, umjetnost, filozofija i teleolos – svrha, smisao, nakana i cilj svega i na ovom i na onom svijetu.
Drugi izvor i oblik ljudske svijesti je mit i mitologija – usturetum esatir. Sa stajališta objavljenih religija mit je šejtanska, sotonska, luciferova i dijabolikusova objava. Mit je dubinska, nesaglediva laž, priča, bajka, legenda, kojoj se pridaje neupitni, gotovo sveti, naročit značaj i mit govori o svetim licima, junacima, o porijeklu, mada potpuno lažnom, svih stvari, stvorenja i svjetova, o tome kako je svijet nastao iz haosa u kosmos, o tome kako se svijet nastanio ljudima i kako su neki smrtnici postali besmrtnicima. Mit govori i o navodnom nastanku bogova. Religija mita je magija – Sihr.
Prema Jamesu Frazeru, prvi izvor iz kojeg je nastala i iz kojeg se razvila prvobitna ljudska svijest kao niži i neizdiferencirani oblik ljudske svijesti jeste magija. Na 21. stranici knjige Turul Kurt piše: “Prema Frazeru, metoda koju ljudi koriste za prevladavanje strahova jeste magija – sihr. Prema njegovim riječima, evolucija je od ideje magije, koja leži u osnovi ljudskog duha i svijeta mišljenja, dovela je do religije, a odatle do nauke. Osim toga, prema Sigmundu Freudu, totemizam, koji se temelji na animističkim osnovama, jeste porijeklo religije. Prema ovoj teoriji, osjećaj religije – naprimjer, traženje oprosta, popraćeno obredom, prilikom učinjenog grijeha te pokajanje temelji se u podsvijesti na prvom ubistvu oca. Prema totemizmu, postoji objekt, naime, totem, koji međusobno povezuje članove plemena”.
Zašto? Zato što pripadnici roda ili plemena vjeruju da se u tačno određenu stvar, biljku ili životinju uselio duh njihovog pradavnog pretka i tu je prema njima pohranjen identitet i kontinuitet njihove zajednice. Iz mita i mitologije razvijaju se svi oblici krive ljudske svijesti kao što su: magija i sve vrste materijalne magije kao što su totemizam i fetišizam i duhovne magije kao što su animizam, antimatizam, okultizam i šamanizam. Magija – sihr kao šejtansko-sotonska religija je skup tajanstvenih misli, radnji, riječi i postupaka pomoću kojih mag-sahir, čarobnjak, žrec, guru i duhovni pornograf, varalica i ribar ljudskih duša želi utjecati na prirodni tok stvari, mijenjati ih i podešavati ih, a također i njihov kauzalitet nužne uzročno-posljedične veze i odnose usklađivati sa svojim željama. Mag hoće da umjesto Boga bude stvoritelj, zakonodavac, izazivač, promjenitelj sudbine, a u to i mnoštvo ljudi, pogotovo u visoko razvijenim civilizacijama, uvjerava, navodi i zavodi.
Magija je rezultat i posljedica mita i to je ustvari širk, materijalni i duhovni. Zato se u magiji nikada do vjere u Boga ne može doći i dalje stići od samog maga. Mag je, dakle, krajnja granica i cilj vjerovanja, a ne Bog. U mitsko-magijskom vjerovanju kroz teofanije, bogoobjavljivanje i pojavljivanje božanstva među ljudima, zatim spuštanja božanstva u ljudski lik i oblik – inkarnacija. U antropomorfizam što primarno vodi ljude da preko reinkarnacije, preko duša dospiju do antropocentrizma – prema kome je čovjek centar univerzuma i konačni cilj i svrha svega. Svaku zabludu prati druga zabluda pa se na antropocentrizam nadodaje antropaptizam, a to je prenošenje ljudskih duševnih emocija na pa- ganska božanstva i pridavanje ljudskih pozitivnih i negativnih osobina božanstvima.

- Mada je jedan muslimanski mislilac smatrao da turski narodi ne dospijevaju do spekulativnog mišljenja i apstraktno-kritičkog diskursa, demantiraju ga Turul Kurt i većina autora u knjizi pred nama.
- Na stranici 269. autor piše: “Život je naj- dragocjeniji poklon koji je podaren čovjeku”. Načelno, sve su religije protiv i samoubistva i ubistva. Međutim, kada ljudi boluju od neizlječivih bolesti sa nepodnošljivim bolovima,tu i medicina mora imati svoj sud i ocjenu.
Hoesle lucidno primjećuje: “Ako je Bog postao čovjekom, onda je to iz perspektive svijesti blizak obratan zaključak da čovjek može i mora postati Bog”. U okviru mitsko-magijskog vjerovanja opasna je zamka vjerovati u natprirodnu i svetu moć materijalnih predmeta, biljaka, stvorenja i stavljati znak jednakosti između Stvoritelja i stvorenog univerzuma. Kao jedan od središnjih pojmova Spinozine filozofije, causa sui sadrži u sebi odbacivanje svakog vanjskog uzroka (tako i Boga kao transcendencije prirode) omogućuje tezu o samodovoljnosti i autonomnosti prirode, kao i jedinstvu svijeta, te je njime u biti određen čitav Spinozin monistički determinizam, odnosno pojam slobodne nužnosti. Bog ili priroda deus sive natura nije izvan ili iznad stvari, već je u njima pa je stoga on i priroda koja stvara natura naturans u odnosu na sve moduse Božijih atributa, tj. na stvorenu prirodu – natura naturata. Šta znači natura naturans – stvaralačka priroda, koja je stvorena iz ništa kao i čitav univerzum i svemir. Današnja fizika i astronomija kažu za nastanak samo jednog atoma vodika bez Božije stvaralačke kreacije potrebno je, ukoliko je to uopće moguće, petnaest milijardi sunčanih godina. Pored turskog jezika, Turul Kurt govori njemački, engleski, francuski, španski, arapski, latinski, grčki, hebrejski i sirijski jezik.
Drugi tekst u prvom poglavlju je “Religiozna društva u sekularnom svijetu – razumijevanje vjerovanja – imana modernog čovjeka” autora Temel Ješiljurta redovnog profesora. Na 35. i 36. stranici teksta vispreno i promišljeno zapaža: “Diskurs modernizma odbacuje nametanje suštinskog pojma (etike) dobrog i zlog, koji je odredio Bog. Pomalo je ekstremistički reći kako je sekularizacija projekt potpunog čišćenja od vjerovanja ili religije, ali možemo reći da je religija koju ona zamišlja sekularizirana religija”.
Primjena vjere
Treći tekst u prvom poglavlju je “Bidat i praznovjerje kao sredstvo otuđenja od religije” Džafera Karadaša, redovnog univerzitetskog profesora. Na 51. i 52. stranici važno je navesti definiciju Sunneta i bid’ata: “Sunnet je ispravna primjena vjere dok bida – novotarija ili praznovjerje i odstupanje u vjeri u ime vjere ili pobožnosti. U tom smislu bidat znači otuđenje od vlastite vjere i otuđenje od vjere i gubitak njene izvornosti, a sunnet podrazumijeva postupke koji će biti u skladu sa riječima, postupcima i odobrenjima Poslanika, a. s.
Četvrti tekst u prvom poglavlju je “Čovjek i njegova sudbina iz genetske perspektive” profesorice Husa Karaboa Jurdagur koja se bavi bioetikom, molekularnom biologijom i tako razbija sliku stereotipija o turskoj ženi. Peti tekst je “Ljudska djela i sloboda volje s aspekta neuroteologije” Sabahudina Kiliča, ljekara ortopedije i traumatologije i doktora islamskih nauka. Sa izrazom neuroteologije prvi put se susrećem.
Šesti tekst u prvom poglavlju je “Reinkarnacija i seoba duše u percepciji Islama” od Mehmeta Bulge na, vanrednog profesora. Islam isključuje bilo koji oblik, duhovni ili tjelesni, inkarnacije i reinkarnacije ili selenja duša iz predaka u potomke. U Islamu čovjek je neraskidiva cjelina tijela ili džisma, nefsa – egzistencijalne duše, akla – uma i ruha – duha. Na Sudnjem danu svaka će osoba biti proživljena sa svojom dušom u svome tijelu i odgovarat će za svako svoj djelo. U selenju duša ne postoji individualna odgovornost.
Sedmi tekst u prvom poglavlju je “Vrijednosni sistem Kur’ana i naša percepcija žene” i osmi tekst “Modeli odnosa religije i nauke i njihovi zajednički koncepti”, napisao je profesor filozofije Šaban Ali Duzgun, fulbrajtovac koji je držao predavanja i bio profesor na Georgetownu, Alabami, Stanfordu, a trenutno predaje Ilmul-kelam u Ankari. Oba njegova teksta su filozofski promišljena i i izazovna za promišljanje.
Prvi tekst iz drugog poglavlja, a deveti u knjizi je “Problem i kritika zla kao antireligijski diskurs” Metina Ozdemira, univerzitetskog profesora na više fakulteta. Mada sufije kažu: Zlo je odsustvo dobra, Ozdemirova doktorska teza glasi: “Problem zla u islamskoj teologiji”. Teodiceja je teorijsko-saznajno stajalište i uvjerenje religije da je Bog i izvor svega što je istina, dobro i lijepo, a da se zlo i nered u svijetu ni na koji način ne mogu shvatiti kao protivrječnost Božijem savršenstvu, zato što su izvori zla i nereda prokleti šejtani, džinni nevjernici i ljudi nepopravljivi grešnici koji, u okviru slobodne volje i slobodnog izbora biraju zlo, a ne dobro. Da bi se spriječilo zlo, morala bi se ukinuti sloboda volje i sloboda izbora, koja je od svih stvorenja darovana samo čovjeku.
Drugi tekst iz drugog poglavlja, a deseti je “Novi ateizam i kritika” Alpera Biligija, profesora sociologije, koji je napisao knjige “Šta nauka nije”, “Darwin i Osmanlije”, “Kad nauka utihne”. Na 197. stranici i Biling lucidno zapaža: “Dakle, dok stari ateisti ponekad zapažaju i naglašavaju pozitivne strane religije, novi ateisti religiju predstavljaju kao apsolutno štetni fenomen koji (čak) uništava čovječanstvo. Religija se tretira, posebno Islam, kao sklona nasilju i užasu. Teror je hranio i nastavlja da hrani novi ateizam”.
Treći tekst iz drugog poglavlja, a jedanaesti je “Fenomen ličnog razvoja kao problem vjerovanja” od vanrednog profesora Osmana Demira. Drago mi je da je Demir pisao o ovoj temi. Svojevremeno je Ortega i Gaset zapazio i skrenuo pažnju da mlada generacija gubi važno ljudsko svojstvo u slikovnom svijetu: “Gubi kapacitet sabranosti sebe o sebi”. Kur’an poziva i ohrabruje: “Brinite se o sebi, ako ste na pravom putu, neće vam nauditi onaj koji je zalutao! Allahu ćete se svi vratiti i On će vas obavijestiti o onome što ste radili”.
Četvrti tekst iz drugog poglavlja, dvanaesti je: “Globalizacija i sektaški konflikt” od profesora Ramazana Bičera koji pored turskog tečno govori engleski, francuski i turski. Ima jedna velika zamka. Griješe svi oni koji uspostavljaju znak jednakosti između kulture i civilizacije. Što se više civilizacija globalizira, kultura u strahu od gubljenja identifikacije i autentičnosti zatvara se kao živi organizam u svoj koncentrični krug. Drugo, redukcija i svođenje Islama samo na jednu dimenziju, bilo koju duhovnu, materijalnu, individualnu, društvenu, ovosvjetsku ili onosvjetsku nije punoća i mudrost Islama.
Peti tekst iz drugog poglavlja, trinaesti je: “Fenomen fanatizma i kritika nekritike u strukturama vjerskih redova” od Husejna Maraza koji je karijeru započeo kao imam i hatib, a doktorirao o mutezilijama i sada kao univerzitetski profesor govori engleski i arapski. Fanatici su ljudi jedne dimenzije. Nemaju pouzdanja u sebe. Slobode volje i slobode izbora plaše se skoro koliko i smrti. Veoma često do bola to su iskreni ljudi koji nemaju kapacitet, moć i obrazovanje da razluče princip od fikcije. Fanatici su najčešće skoro po pravilu žrtve farizeja i demagoga.
Šesti tekst u drugom poglavlju, a četrnaesti je: “Eutanazija u judaizmu, kršćanstvu i islamu” od Nedžati Sumera, vanrednog profesora. Napisao je knjigu: “Samoubistvo u religijama”. Eutanazija je sastavljena od dvije riječi, eu – lijep i thanatos – smrt, što znači lahka smrt, olakšavanje smrtne muke, ublažavanje boli umirućem i dogovoreno, dobrovoljno usmrćenje neizlječivo bolesnog sa nepodnošljivim bolovima. Na stranici 269. autor piše: “Život je najdragocjeniji poklon koji je podaren čovjeku”. Načelno, sve su religije i protiv i samoubistva i ubistva. Međutim, kada ljudi boluju od neizlječivih bolesti sa nepodnošljivim bolovima, tu i medicina mora imati svoj sud i ocjenu.
Sedmi tekst u drugom poglavlju, a petnaesti je: “Apokaliptičke osnove očekivanja spasioca budućnosti. Analiza prikaza Mesiha Mehdija” od Fadila Ajana, profesora na Univerzitetu Sirt. Na strani 290. piše: “U judaizmu i kršćanstvu, Mesih je pojam kojim se označava eshatološki spasilac. Riječ koja je na aramejskom jeziku Mesiha, na grčkom Christos, a na hebrejskom Masiah – što znači pomazanik ili nauljena osoba. Očekivanje spasioca koji će doći pred kraj vremena je među osnovnim vjerovanjima u judaizmu koji se smatra jednim od izvora kršćanstva. Ibn Mejmun navodi vjerovanje u Mesihov dolazak kao jednog od 13. vjerskih načela”. Parusija je prema kršćanskom vjerovanju ponovni dolazak Kristov na svršetku svijeta. U nekim muslimanskim krugovima očekuje se pred Sudnji dan dolazak Mehdije koji će na temelju istine uspostaviti pravdu, red, mir i poredak na zemlji. Većina uleme i muslimana drže se Poslanikovog hadisa: “Ostavio sam vam dvije stvari. Ako ih prihvatite i po njima budete vjerovali, nećete zalutati. To su: Allahov Kitab – Kur’an i moj Sunnet (moja djela, riječi i ponašanje). Te dvije stvari neće se rastaviti i suprotstaviti jedna drugoj do Sudnjeg dana” (I. P. H, 673).
Osmi tekst u drugom poglavlju, šesnaesti tekst je “Utjecaj okultnih pojava u izazivanju hipokrizije vjerovanja” od Iljaza Čelebija, redovnog profesora. Doktorska teza mu je: “Problem nevidljivog u islamskoj vjeri”. Okultizam je jedan od oblika sihra ili magije, a okultizam je opći naziv za mistične izmišljotine – oblik magije, astrologije, spiritizam o tajanstvenim silama prirode, o nedokučivim svojstvima stvari, koje su tobože pristupačne, samo shvaćanju izabranih posvećenih sihira – maga, gurua, šamana, ribara ljudskih duša, čarobnjaka, gulikoža iznutra čiji su ključni saradnici prokleti šejtani i džinni nevjernici. “Okultizam kao metoda sihra – magije je projekcija koja je nastala kao rezultat određenih lažnih i tajnih načina. Metoda je razvijena (još) u sumerskoj, asirskoj, babilonskoj i indijskoj civilizaciji, u Istočnoj i Zapadnoj hermetičkoj filozofiji, te je u sistematskim oblicima prenesena na sljedeće generacije” (str. 320.).
Digitalno doba
Deveti tekst u drugom poglavlju, sedamnaesti i zadnji u knjizi je: “Vjera i stanje vjernika u digitalnom i transhumanom svijetu” od Ahmeta Da, profesora historije, filozofije i filozofije bića i tubitka – egzistencije. Prolazeći razne faze i periode od stočarskog, poljoprivrednog doba, industrijske revolucije sa serijskom i masovnom proizvodnjom, Gutenbergovom štamparskom revolucijom, printanim pa audio i vizuelnim medijima čovječanstvo je ušlo u svijet kao sliku i digitalno doba. Sve to utiče na sve sfere života pa se danas govori i piše o online religiji, digitalnoj i offline religiji. O tim okolnostima koje nadmašuju maštu piše Ahmet Da.
Sve tekstove sa turskog jezika izvanredno i stručno znalački preveo je dr. Samed Omerdić. Trojica su recenzenata: prof. dr. Adnan Silajdžić, akademik prof. dr. Enes Karić i prof. dr. Almir Pramenković.


Na kraju, knjiga pred nama ima sve pretpostavke teorijsko-saznajno-istraživačkog rada, pojmovni instrumentarij, znanstvenu akribiju, doksografiju i literaturu i izazove navedene u fusnotama na kraju svakog teksta. Iskrene čestitke svima koji su radili na ovoj knjizi, posebno prevodiocu i priređivačima, ali i El-Kalemu, koji je objavio ovu knjigu. Od sveg srca je preporučujem za kupovinu, čitanje, promišljanje i proučavanje bitnih činjenica.
Izvor: Oslobodjenje.ba